Halacha Weekly ~ Parshas Nitzavim Hamelech Hakadosh on the Night of Rosh Hashanah

Halacha Weekly ~ Parshas Nitzavim Hamelech Hakadosh on the Night of Rosh Hashanah

09-27-2019

The מחבר (סימן תקפ”ב סעיף א’) brings the halacha that during עשרת ימי תשובה we reciteהמלך הקדוש and המלך המשפט.  If one forgot to say המלך הקדוש or המלך המשפט one must daven again.  The רמ”א (סימן קי”ח סעיף א’) rules that as long as one said מלך אהב צדקה ומשפט he does not have to daven again.  The משנה ברורה brings from the אחרונים that if one remembered תוך כדי דיבור he should say המלך המשפט right then.  However if he remembered after תוך כדי דיבור he should continue on.

The חיי אדם brings a חידוש from רבי אבלי פאסוועלער that if one forgot to say המלך הקדוש onליל ראש השנה he does not have to go back.  This is similar to the halacha if one forgot to say יעלה ויבוא on the night of ,ראש חודש that he does not have to go back since the הלכה is אין מקדשין החודש בלילה.

The שער הציון (ס”ק ד’) comments that it would only be possible to say this חידוש if he davened a תפלה of חול.  However if he is davening a תפלה of יום טוב how can he be יוצא his תפלה?  If he is davening תפלה של יום טוב then we are forced to say that they were already מקדש the חודש and he must say המלך הקדוש.  And if they were not מקדש the חודש then he should be davening  a תפלה של חול.

The שער הציון says that perhaps this חידוש was said when he remembered after תוך כדי דיבור that he did not say המלך הקדוש.  He can now continue saying the weekday שמונה עשרה.  However this is also not so simple, because even the רבינו יונה who has a ספק if one can be יוצא with תפילת חול on יו”ט, that is only בדיעבד but not לכתחילה.  The שער הציון ends with צריך עיון גדול.

Reb Moshe Feinstein zt”l (אגרות משה או”ח ח”א סימן ק”ע) explains the חידוש of הג”ר אבלי that the reason חז”ל were מתקן to say המלך הקדוש והמלך המשפט is because they are ימי דין and Hashem is judging the world.  The גמרא in ראש השנה (ח.) says that בית דין של מעלה do not judge untilבית דין של מטה is מקדש the חודש.  Since קידוש החודש is only by day, the דין of ראש השנה is also only by day.  Since המלך הקדוש only applies to the day when the דין starts, one does not have to go back by night.  The reason why we also say it by night is not to differentiate between the תפילות.

The אחרונים then ask, what is the halacha if he forgot to say המלך הקדוש on the second night of ראש השנה?  Reb Moshe says it is reasonable to say that one has to go back.  It is not any different than the other days of עשי”ת.  However, from the סתימת החיי אדם it seems that even on the second night one does not have to go back.  There are poskim who say that the דין does start at night and therefore one has to go back on the first night of ראש השנה.  Reb Shmuel Kamenetzky shlit”a says that מנהג is to be lenient and if one forgot המלך הקדוש on the first night of ראש השנה he does not have to repeat שמונה עשרה. One should be extra careful to say המלך הקדוש on ליל ראש השנה to avoid this מחלוקת.[1]

Prepared by R’ Avrohom Yehoshua Ziskind

[1] Sources:משנה ברורה,אבני שוהם,קובץ הלכות,וע”ע בספר ירח למועדים סימן א’

<< back to News

Copyright © 2024 Vaad Harabonim of Queens, all rights reserved.
Website Developed by Radial Creations